زناشویی و ازدواج

آسیب های مختلف پس از طلاق در زندگی چیست؟!

آسیب های پس از طلاق , روانشناسان اجتماعی بارها نشان داده‌اند که روایت‌های زندگی مهم هستند و ساختن یک روایت و داستان می‌تواند تاثیر مهمی بر ما داشته باشد.

آسیب های پس از طلاق

آسیب های پس از طلاق , درباره آسیب های مختلف طلاق در زندگی چه میزان اطلاع دارید؟ جدایی عاطفی آسیب های جبران ناپذیری برای سلامتی تان دربرخواهد داشت. بهتر است قبل از تصمیم گیری برای جدایی به پیامدهای روحی و جسمی آن دقت کنید.

با جدایی شما از همسرتان مسیر زندگی شما تغییر خواهد کرد و روند جدیدی را در پیش خواهید گرفت.
بهتر است با آسیب های احساس گناهی که پس از جدایی با شما همراه خواهد شد آشنا شوید.

در این مقاله محققین با افرادی که به تازگی از همسرشان جدا شده اند گفتگو کرده و نتایج جالبی به دست آورده اند.

آسیب های پس از طلاق

نوشتن یادداشت‌های روزانه به سلامت کسانی که به‌تازگی طلاق گرفته و یا جدایی عاطفی را تجربه کرده‌اند کمک می‌کند.

مقاله‌ها و پژوهش‌های زیادی در مورد این‌که نویسندگی چطور به شما کمک می‌کنند تا از نظر روانشناسی حال بهتری داشته باشید؛ وجود دارد.
اما تعدادی از مطالعات نتایج متفاوتی داشته‌اند.

داشتن قلب سالم پس از طلاق

یکی از این مقالات که اخیرا در ژورنال Psychosomatic Medicine به چاپ رسیده نشان می‌دهد یادداشت‌های روزانه باعث می‌شود
بعد از اتفاقی مثل طلاق قلب سالم‌تری داشته باشید.

درعین‌حال ممکن است تا مدت‌ها احساس شکست و غمگینی شما ادامه پیدا کند. چند سال پیش محققان دریافتند نوشتن یادداشت‌های روزانه حال مردم را بعد از جدایی بهتر می‌کند.

داشتن احساس گناه پس از طلاق

این مقاله اشاره می‌کند اگر کسانی که معمولا خود را ملامت می‌کنند و مستعد احساس گناه هستند؛ یادداشت روزانه (در هر موردی) حال آن‌ها را بدتر می‌کند.

این پژوهش داده‌ها را بار دیگر بررسی و تحلیل کرد.
این بار به‌جای بررسی سلامت روان، بر سلامت جسمی و به‌ویژه قلب تمرکز کرد.
محققان دانشگاه آریزونا ۱۰۹ نفر که تنها چند ماه پیش جدایی عاطفی یا طلاق گرفته بودند را بررسی کردند.

این افراد سه دسته بودند. یک گروه جزئیات اتفاقات روزشان را می‌نوشتند بدون اینکه در مورد احساساتشان چیزی به میان بیاید.
گروه دوم در مورد افکار و احساساتشان درباره رابطه و جدایی‌شان می‌نوشتند.

گروه سوم هم در مورد طلاقشان می‌نوشتند با این تفاوت که آن را شبیه یک داستان روایت می‌کردند.

(به نوع نگارش گروه دوم و سوم expressive writing یا نوشتن روایتی گفته می‌شود.)
هرکس باید ۲۰ دقیقه در روز برای سه روز متوالی می‌نوشتند.
پژوهشگران از تمام شرکت‌کنندگان قبل از شروع کار، بعد از آن و ۸ ماه بعد از این کار تست سلامت روان و آزمایشات فیزیولوژیکی گرفتند.

بهبودی کمتری داشتند.
درواقع کسانی که نوشتن برای آن‌ها تنها راه برون‌ریزی هیجانات و خاطرات بد بود نمی‌توانستند به‌راحتی دیگران به حال و هوای طبیعی برگردند. اما مطالعه بعدی نشان داد کسانی که در مورد داستان طلاقشان نوشته بودند ضربان قلب پایین‌تر و نوسان ضربان قلب بالاتری داشتند.
هر دو فاکتور نشان‌دهنده سلامت بالاتر هستند.

نوشتن داستان جدایی

البته انتقادی که به این پژوهش وارد می‌شود این است که شرکت‌کنندگان تنها مدت کوتاهی را مشغول نوشتن بوده‌اند.
چیزی که در این یافته‌ها جالب بود این است که افراد با این‌که حال روحی‌شان خوب نبود قلبشان بهتر کار می‌کرد.

داستان جدایی و شکست عاطفی‌تان را بنویسید.

خلق این داستان به شما کمک می‌کند برای یک اتفاق دردناک معنا پیدا کنید.
روانشناسان اجتماعی بارها نشان داده‌اند که روایت‌های زندگی مهم هستند و ساختن یک روایت و داستان می‌تواند تاثیر مهمی بر ما داشته باشد.

مطالعه‌ای نشان داده که نوشتن روایتی از نوشتن ساده و لیست وار افکارمان بیشتر به ما کمک می‌کند.
پژوهشگران در تحقیق دیگری ۵۰ نفر را که در مورد نقاط قوتشان می‌نوشتند بررسی کردند.
این افراد بعد از نوشتن اعتمادبه‌نفس بیشتری داشتند و نقاط قوتشان را بیشتر باور داشتند.

بنابراین؛ اگر شما هم به دنبال راهی هستید که با اتفاقات بد زندگی‌تان کنار بیایید نوشتن یادداشت‌های روزانه را شروع کنید. ارزشش را دارد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن